VERKOCHT

Gerrit Th. Rietveld (1888-1964)
3 buizen ’Hartog’ hanglamp 

Ontwerp 1922-1925
Uitvoering: G.A. v.d. Groenekan, De Bilt 1960-1970.

 

Geschilderd hout en glas.
40 x 40 x 105 cm.
Gemerkt met het brandmerk van de meubelmaker op de bovenkant plafondplaat;
‘H.G.M., G.A. v.d. Groenekan, De Bilt Nederland’

 

 

Hartog

De 3 buizen ‘Hartog’ hanglamp is Rietveld’s bekendste lamp ontwerp en een mooi voorbeeld van werk dat tot de Nederlandse esthetische beweging ‘De Stijl’ gerekend kan worden. Door de open structuur en de elkaar kruisende lampen  ontstaat een ruimtelijke compositie die we ook zien in Rietvelds ‘latten meubels’ waarvan de ‘Rood-Blauwe’ stoel het meest beroemde voorbeeld is. Het is een typisch Rietveld ontwerp waarbij de ruimte wel aangeduid maar niet omsloten wordt. De lamp is vernoemd naar dokter Hartog een klant van Rietveld waarvoor hij in 1922 de eerste versie van dit ontwerp maakte, een versie met twee verticale buizen.

 

Foto van de praktijkruimte van Dr. Hartog met de vier-buizen versie van de hanglamp in 1922.

 

Modern antiek

Het is een historische lamp maar tegelijkertijd heeft deze moderne lichtsculptuur nog niets aan zeggingskracht verloren. En hoewel het ontwerp honderd jaar jaar oud is en dus antiek genoemd mag worden lijkt het tijdloos te zijn en past het nog steeds naadloos in een modern interieur.

 

 

Interessant herkomst en Barndmerk

Deze lamp is afkomstig uit de nalatenschap van de kunstverzamelaars Herman en Henriëtte van Eelen-Weber. Zij brachten een belangrijke collectie conceptuele kunst bij elkaar die later aangekocht is door museum Kröller-Müller. Achter op  de plafondplaat is het brandmerk H.G.M. aangebracht, dat staat voor ‘Het Goede Meubel’. Een dergelijk origineel brandmerk geeft de zekerheid dat dit een origineel stuk is dat afkomstig is uit de meubelmakers-werkplaats van Van de Groenekan in de Bilt waar de meeste van Rietvelds beroemde interieurstukken zijn gemaakt.

Museum kwaliteit

Alle onderdelen en afwerklagen zijn origineel en hebben een fraaie patina. Door de originaliteit, het patina en het brandmerk samen mag dit een verzamel-waardig exemplaar genoemd worden dat interessant is voor liefhebbers en verzamelaars van design. Inmiddels hebben toonaangevende musea zoals het MOMA in New York een vergelijkbare gebrandmerkte uitvoering uit de jaren 60-70 van de vorige eeuw opgenomen in hun vaste collectie en mogen deze originele naoorlogse uitvoeringen ook museaal genoemd worden.

 

 

literatuur:

Peter Vöge, ‘The Complete Rietveld Furniture’, 010 Publishers Rotterdam 1993, p. 56,57, Cat.no.42.; Daniele Baroni, ‘The Furniture Of Gerrit Thomas Rietveld’, Barron’s Educational Series 1977-1978 Italy, p.58,59, Cat.No.6.

 

 

 

 

Deze lamp is verkocht tijdens onze presentatie op kunstbeurs PAN Amsterdam 2021 >

< Collectie

 

 

Loading