'Man te paard' Bart van der Leck, 1919

Bart van der Leck (1876-1958)
‘Man te paard’, 1919

 

 

Fotolitho op papier
Afmeting: 89,6x 38,6 cm.

Gesigneerd rechtsonder in inkt met een paraaf van de kunstenaar: B vd L. Notitie in potlood op de achterkant: H.DE LEEUW

 

 

 

 

litho ‘Man te paard’, later ook wel ‘De Ruiter’ genoemd is een zeldzame fotolitho, die Van der Leck in 1919 als affiche gebruikte om de eerste overzichtstentoonstelling van zijn werk bij vereniging ‘Voor de kunst’ in Utrecht aan te kondigen. Hiertoe had hij losse plakstroken met tekst rondom de litho aangebracht.

De voorstelling op de Litho uit 1919 is dezelfde als op een olieverfschilderij dat hij in 1918 voltooide voor Helene Kröller Müller, die bij hoge uitzondering een aantal schilderijen voor de tentoonstelling in bruikleen gaf.

 

 

Affiche met litho ‘Man te paard’

 

Manifest en transitiestuk
‘Man te paard’ wordt in Evert van Straaten ‘Bart van der Leck’ beschreven als een compositie waarmee Van der Leck eind jaren’10 een eerste belangrijke stap zet naar een heel eigen vorm van abstractie. Met de werkelijkheid als begin-en eindpunt neemt hij meer afstand van de esthetische beweging ‘De Stijl’ en de opvattingen van Van Doesburg en Mondriaan. R.W.D. Oxenaar noemt ‘Man te paard’ in het artikel ‘The Birth of De Stijl: Bart van der Leck’ om die reden zelfs een manifest.

Omdat de keuze niet definitief is en hij van 1918-1920 ook nog abstracte werken maakt waarin de werkelijkheid in het eindresultaat niet meer te herkennen is, kan ‘Man te paard’ ook gezien worden als een belangrijk transitiestuk naar de manier van werken in de schilderkunst zoals hij die vanaf begin jaren twintig tot het eind van zijn werkzame leven verder ontwikkelde.

Bronnen:
Evert van Straaten, Cees Hilhorst, Toos van Kooten, ‘Bart van der leck’, Stichting Kröller Müller Museum Otterlo 1994, p. 70-71, foto 91-92.; R.D.W. Oxenaar, ‘Bart van der Leck, 1876-1958’, Rijksmuseum Kröller Müller Otterlo, Stedelijk Museum Amsterdam, 1976

 

Ander exemplaar van de litho ‘Man te paard’ dat wij eerder in de collectie hadden en verkocht hebben op de kunstbeurs Brafa in Brussel.

 

Herkomst
Henk de Leeuw, directeur-eigenaar van Metz&Co; Mw. de Leeuw, weduwe Henk de Leeuw; Daniel de Leeuw, Henks zoon

De kunstschilder Bart van der Leck is langdurig werkzaam geweest voor het avant-garde warenhuis Metz&Co. Hij was er ontwerper van o.a. tapijten, interieurstoffen en een huisstijl en was een belangrijk interieur- en kleuradviseur voor het warenhuis, iets dat hij ook voor familie de Leeuw privé deed in villa d’Leeuwrik in Laren. Tussen de familie De leeuw en de familie Van der Leck ontstonden warme en langdurige vriendschapsbanden, die tot op de dag van vandaag voortduren.

Wanneer Henk de Leeuw in het bezit van deze litho is gekomen is niet bekend. Mogelijk heeft Van der Leck, die Henk de Leeuw persoonlijk kende, de litho aan hem cadeau gedaan maar het is ook mogelijk dat Henk de Leeuw de litho samen met enkele tegels en een bord van de familie Van der Leck heeft gekocht na het overlijden van de kunstenaar eind jaren vijftig.

 

Contact voor meer informatie, beschikbaarheid en prijs >

< Terug naar Collectie

 

Loading